Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

3. SWOT Analyse

SWOT-analyse opstellen voor je onderneming

Als je als ondernemer wilt gaan starten is het verstandig om een ondernemersstrategie op te stellen en daarbij zowel aan je eigen onderneming als de omgeving te denken. Met behulp van een SWOT-analyse kun je de sterkten en zwakten van je eigen onderneming en de kansen en bedreigingen van de omgeving in kaart brengen. Je maakt daarbij gebruik van een handig overzicht, waardoor je de gegevens altijd snel op kunt roepen. De SWOT-analyse vormt een uitstekende basis voor het opstellen van een marketingstrategie.

Interne analyse van sterkten en zwakten

Kijk allereerst naar de eigen onderneming die je wilt gaan starten. Wat zijn de sterke punten (strengths), waar je het van zal moeten hebben? Denk aan je eigen opleidingsniveau, ervaring en knowhow, maar ook aan een efficiënte kostenstructuur, de productiekwaliteit of winstmarge. Zet daarnaast de zwakten (weaknesses) op een rij en wees daarbij in ieder geval voldoende kritisch. Denk na over eventuele problemen met de investeringsruimte of de interne organisatie die wellicht nog niet op poten staat, of waarvan je niet goed weet wat je er precies mee aan moet.

Een SWOT analyse laten doen?

Wilt je gedegen marktonderzoek laten doen en je SWOT analyse door een marketingbureau laten doen?
Wij hebben een aantal goede bureaus geselecteerd. Vraag nu gerust een vrijblijvende offerte aan bij een bureau bij jou in de buurt.

Externe analyse van kansen en bedreigingen

Daarnaast is het binnen een SWOT-analyse van belang om goed naar de omgeving te kijken. Ook hierbij komen er twee verschillende factoren aan bod. Kijk naar de kansen (opportunities) die er beschikbaar zijn en de bedreigingen (threats) waar je rekening mee dient te houden. Je kunt daarbij onder andere denken aan de afnemers, je concurrentie, de distributie en natuurlijk een aantal andere omgevingsfactoren.

Met betrekking tot je afnemers kun je onder andere denken aan de manier waarop je potentiële klanten momenteel omgaan met de producten die er beschikbaar zijn. Is er ruimte voor innovatie, of is de markt al volledig verzadigd? Heeft men behoefte aan de producten, of zal het een zware dobber worden om men te overtuigen van het nut hiervan? Groeit de markt, of is het een markt waar de rollen inmiddels verdeeld lijken: hoe kijken de afnemers waarschijnlijk tegen je introductie aan?

Kijk daarnaast goed naar je concurrenten, aangezien het 99% zeker is dat je er een aantal zal krijgen. Waarom is jouw plan beter dan dat van de concurrentie en op welke manier bedienen zij de markt? Hoe efficiënt zijn ze met betrekking tot hun kosten en zijn ze erin geslaagd enkele toetredingsdrempels op te werpen? Zet de kansen en bedreigingen goed op een rijtje, waardoor je een goed beeld krijgt van de andere spelers, in jouw vaarwater.

De distributiestructuur is het derde interessante punt, aangezien je na dient te denken op welke manier je producten daadwerkelijk aankomen bij de uiteindelijke gebruiker. Ga na welke verkopende en distribuerende partijen je kunt selecteren en hoe zij denken over je mogelijke toetreding. Wat zijn de huidige machtsverhoudingen en bestaat er een kans dat het lastig zal zijn om daar tussen te komen?

Kijk tenslotte naar de overige omgevingsfactoren. Je kunt daarbij onder andere denken aan de vergrijzing van de bevolking of de immigratie waarvan sprake is. Bieden subsidies en belastingen kansen of bedreigingen en op welke manier kan dit jouw plannen beïnvloeden? Het zijn vooral de economische en technologische factoren waar je rekening mee dient te houden.

Laat een reactie achter

naam

email (niet zichtbaar)

website

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.