Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Klanten behouden

Klanten binnenhalen en behouden

Als ZZP’er is het van groot belang om goed voor je klanten te zorgen, wanneer je deze eenmaal binnen hebt weten te halen. Men spreekt in grotere ondernemingen ook wel van Customer Relationship Management (CRM). Het is een manier om contact te behouden met je klanten en ervoor te zorgen dat ze weer bij je terug komen wanneer ze opnieuw een vraag of wens hebben. Zeker als ZZP’er zijn de onderlinge relaties van groot belang, aangezien het lastiger is om je op het gebied van prijs of producten te onderscheiden.

Marketing voor ZZP’ers

ZZP’ers hebben doorgaans niet het budget om grote marketingcampagnes op te zetten of gebruik te maken van dure CRM-pakketten. Dat betekent dat je veel van het werk handmatig dient te doen, maar dat je ook gebruik kunt maken van tevreden klanten. Probeer ze aan te sporen om hun enthousiasme te delen en maak op je website bijvoorbeeld gebruik van de positieve uitspraken die ze over je doen. Je zal op die manier merken dat steeds meer mensen je leren kennen en je op den duur vanzelf een groter aantal aanvragen en opdrachten mag gaan verwelkomen.

CRM-pakket of handmatige aandacht

Je kunt als ZZP’er uiteraard wel gebruik maken van CRM-pakketten, maar je dient er rekening mee dat deze relatief kostbaar zijn. Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om zelf een systeem op te zetten met behulp van een programma als Excel. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je meer te weten komt over verjaardagen, partners, kinderen en hobby’s, waardoor je een goede relatie met je klanten op kunt bouwen. Wanneer ze merken dat je tijd steeds in de onderlinge relatie zal men eerder bij je terugkomen en heb je als ZZP’er dus de mogelijkheid om je netwerk en klantenbestand verder uit te bouwen.

Laat een reactie achter

naam

email (niet zichtbaar)

website