Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Acquisitie / Nieuwe klanten

Het is als ZZP’er van groot belang om zo snel mogelijk een aantrekkelijk klantenbestand op te bouwen en dat vervolgens op de juiste manier te beheren. Vind je het lastig om nieuwe klanten te vinden? Maak dan eens gebruik van de zes mogelijkheden die we je hier aanbieden. Ze zorgen er stuk voor stuk voor dat je in contact kunt komen met potentiële klanten, waardoor jij de mogelijkheid hebt om je bestand flink uit te bouwen.

Doelgroep bepalen

Bepaal allereerst je doelgroep, aangezien je er op die manier voor kunt zorgen dat je daadwerkelijk de juiste mensen aan zal spreken. Het klinkt als een logische eerste stap, maar je zal de waardevolle contacten nooit ontmoeten wanneer je niet weet waar je dient te gaan zoeken. Probeer je business in enkele zinnen goed te omschrijven en probeer erachter te komen welke klanten dit het meest aanspreekt. Vraag klanten naar de manier waarop ze hun wensen proberen te vervullen of wie ze benaderen wanneer ze een vraag hebben. Zo merk je waar jouw doelgroep zich bevindt en op welke manier ze aan je diensten of producten proberen te komen.

Netwerkbijeenkomsten bezoeken

Zorg er daarnaast voor dat je in ieder geval bezoeken brengt aan de verschillende netwerkbijeenkomsten bij je in de omgeving. Tijdens deze bijeenkomsten proberen veel ZZP’ers hun contact te leggen, waardoor je veel gelijkgestemden kunt gaan ontmoeten. Veel van de bijeenkomsten worden gecombineerd met een interessante presentatie, waardoor je er bovendien ook nog eens wat van kunt leren. Indien je van jezelf niet zo goed bent in het netwerken kun je gebruik maken van de bijeenkomsten die de KvK organiseert, waarbij de nadruk ook ligt op het oefenen in goed netwerken.

Search Engine Optimization

Daarnaast is het van belang om optimaal gebruik te maken van het internet, aangezien je klanten zich daar ongetwijfeld ook zullen bevinden. SEO (Search Engine Optimization) is daarbij een ontzettend belangrijk aspect, aangezien dat ervoor zorgt dat je beter wordt gevonden binnen de zoekmachines als Google. Praktisch iedere zoektocht naar een product of een dienst begint in een zoekmachine, waardoor je positie binnen de zoekresultaten een belangrijke voorspeller van je succes is. Werk met goede teksten op je website, probeer links op andere websites te krijgen en zorg er vooral voor dat je een nette website hebt gebouwd die ook technisch goed gevonden wordt.

Profiel op LinkedIn

Het internet is daarnaast de plaats waar de verschillende sociale media zich bevinden, waaronder LinkedIn. Dit is een zakelijke netwerksite, waardoor de naam van het beestje op zich al aangeeft dat je hier veel potentiële klanten kunt vinden. Door een netwerk op te bouwen en je aan te melden bij groepen binnen je branche heb je de mogelijkheid om met anderen in contact te komen. Lever een bijdrage aan de discussies en laat anderen op die manier zien dat je weet waar je het over hebt. Uiteraard zorg je daarnaast voor een zo volledig mogelijk profiel, zodat klanten een goed beeld van je krijgen.

Overige social media gebruiken

Daarnaast kun je de overige sociale media gebruiken om nieuwe klanten te vinden, al gaat daar wat meer tijd in zitten. Twitter en Facebook bieden deze mogelijkheid allebei. Laat via Twitter zien dat je veel weet van dat wat je doet en help er anderen mee. Via Facebook heb je dezelfde mogelijkheid, maar spreek je een andere doelgroep aan. De beide sociale media vragen om een hoop investeringen, maar dat kan op den duur gaan leiden tot een nieuwe stroom aan klanten, die dan vervolgens niet zomaar meer op zal drogen.

Acquisitie op de agenda

Het is sowieso verstandig om iedere maand een vast aantal uren aan acquisitie te besteden, ook wanneer er op dit moment meer dan voldoende opdrachten beschikbaar zijn. Veel ZZP’ers maken de fout daar alleen tijd aan te besteden op het moment dat ze even wat minder werk hebben. Juist door er structureel mee bezig te zijn ontstaat er een stabiele basis en is het mogelijk om minder drukke tijden goed op te vangen. Wanneer je er pas mee start wanneer er geen nieuwe opdrachten meer binnen komen zal je een tijd lang moeten wachten op het resultaat van je zaaipogingen.

Bestaande klanten vasthouden

Tenslotte is het een stuk gemakkelijker om bestaande klanten vast te houden, dan een nieuwe te winnen. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd aan je bestaande klanten besteedt en je bijvoorbeeld goed weet wat ze bezighoudt. Door hen goed te ‘onderhouden’ houd je ze niet alleen vast, maar heb je ook de kans dat ze anderen zullen vertellen over de uitstekende dienstverlening die je hen levert. Op die manier kun je hen tot ambassadeurs van je eigen producten, diensten of merken maken en kom je vanzelf in contact met andere potentiële klanten die je van dienst kunt zijn.

Laat een reactie achter

naam

email (niet zichtbaar)

website